Reumatoidná artritída. Ako sa vyhnúť 6 najčastejším chybám.

Väčšina ľudí s reumatoidnou artritídou žije plnohodnotný život, žije aktívne napriek svojmu ochoreniu. Ale žiť dobrý život s reumatoidnou artritídou (RA) často znamená podriadiť ochorenie práci a dostať pomoc vtedy, keď je potrebná.
Treba dávať pozor a vyhnúť sa týmto častým chybám:
 
RA chyba 1: Nenavštevovanie reumatológa
 
Ak ste ako väčšina ľudí s RA, tak prvý lekár, ktorého navštívite po tom, čo sa objavia príznaky ochorenia, je všeobecný lekár. Ale špecialista má viac odborných vedomostí a skúseností s liečením RA. Ešte pred 20 rokmi, bola RA často liečená liekmi na zmiernenie bolesti, ale tieto nezastavili prebiehajúce poškodzovanie kĺbov. V súčasnosti je veľa nových, účinných – a vysoko komplexných – liečebných postupov, ktoré riešia oboje. Je dôležité navštívíť reumatológa, ktorý má špeciálne odborné vzdelanie a skúsenosti s predpisovaním a sledovaním týchto liekov. Ak ste ešte nenavštívili reumatológa, Váš všeobecný lekár by Vám mal poradiť odborníka. Existujú aj zoznamy odborníkov – reumatológov.
 
Chyba 2: Obmedzovanie pohybových aktivít
 
Keď Vás trápi bolesť a únava, je ťažké zdvihnúť sa a rozhýbať sa. Ale pravidelné cvičenie je to najlepšie, čo môžete pre svoje zdravie urobiť. Kým oddych je dôležitý pre Vaše ochorenie, prílišná nečinnosť môže spôsobiť bolesť, únavu a zhoršiť stuhnutosť kĺbov. Dokonca aj keď Vaša reumatoidná artritída prepukne, môžete – a mali by ste - veľmi jemne, v rámci prijateľného rozsahu, cvičiť. Vhodné cvičenie pomáha udržať pohyblivosť a flexibilitu kĺbov. Nepoužívajte žiadne závažia. Vo vode môžete veľmi mierne cvičiť aj počas zápalu. Keď sa vaše ochorenie stabilizuje, mali by ste byť aktívnejší. Pridať cvičenia na budovanie svalovej sily a stability kĺbov a zlepšiť pohybovú aktivitu. Požiadajte vášho reumatológa, lekára alebo fyzioterapeuta o najlepšie a najbezpečnejšie cvičenia vhodné pre váš stav. Chôdza môže byť vhodným cvičením pre ľudí s RA a to si dokonca nemusíte chodiť ani do telocvične! Erobik v teplej vode môže byť ďalšia voľba – voda je vhodným prostriedkom na podporu zdravia kĺbov.
 
Chyba 3: Vynechávanie stretnutia s lekárom
 
Napriek tomu, že necítite potrebu navštíviť svojho reumatológa, pretože Vaša RA je momentálne stabilizovaná, dodržiavajte termíny stretnutí s reumatológom, pretože je to dôležité. Počas pravidelných návštev, Váš lekár bude:

  • sledovať priebeh vášho ochorenia,
  • určovať, aká účinná je liečba,
  • zisťovať škodlivé vedľajšie účinky,
  • upravovať liečbu, ak je to nutné.
 
Okrem iného je návšteva lekára dôležitá aj preto, že môžte potrebovať občasné laboratórne testy alebo röntgen. Aj toto sú dôvody, prečo je potrebné dodržiavať pravidelné návštevy u lekára.
 
Chyba 4: Neužívanie predpísaných liekov
 
Lieky proti bolesti a nesteroidné protizápalové lieky (NSAID) môžu pomôžu Vašim kĺbom a cítite sa lepšie. Ale nezastavia ďalšie poškodzovanie kĺbov zvnútra. To si vyžaduje cielenejšie chorobu-modifikujúce antireumatiké lieky (DMARD) alebo biologickú modifikáciu alebo aj oboje.
 
Pred rokmi, lekári začínali liečbu RA aspirínom(kyselinou acetylsalicylovou) a ďalšími liekmi proti bolesti. Ak sa ochorenie zhoršilo, potom predpísali chorobu-modifikujúce antireumatiké lieky (DMARD). V súčasnosti lekári pravdepodobnejšie predpíšu chorobu - modifikujúce antireumatické lieky (DMARD) alebo biologicky účinkujúce (prípadne oboje) zavčasu, obzvlášť pri agresívnej forme RA. Aktuálne, smernica ACR (American College of Rheumatology) odporúča, aby všetci pacienti s diagnózou RA dostávali DMARD bez ohľadu na to, nakoľko aktívna alebo závažná je ich RA. Štúdie ukazujú, že ak na začiatku liečby nasadia účinnejšie lieky, môže sa predísť alebo zredukovať rozsah poškodenia kĺbu. Ak reumatogóg odporučí DMARD alebo biologickú liečbu a vy ju neberiete, riskujete tak vážne poškodenie kĺb.. Ak máte aktívnu RA a lekár Vám neodporučí niektorý z týchto liekov, požiadajte ho o to.
 
Chyba 5: Vynechanie liekov, keď sa cítite dobre
 
Keď sa cítite dobre, môžete byť v pokušení, prestať brať lieky. Ale vynechanie liekov môže zapríčiniť bolesť – alebo dokonca- zhoršenie Vašej reumatoidnej artritídy. V užívaní liekov proti bolesti a zápalu by ste mali byť dôslední. Chýbajúca dávka môže zapríčiniť návrat bolesti a môže byť ťažšie sa jej zbaviť. To isté platí aj pre zápal. Je lepšie mať to pod kontrolou, než dovoliť opätovné vzplanutie a snažiť sa opäť to dostať pod kontrolu. Ak chcete ovládať svoju RA, niektoré lieky je potrebné udržiavať v krvi v terapeutickej dávke. Ak dávku vynecháte, mali by ste sa usilovať vziať si ju čo najskôr, ako si na to spomeniete (ale nie užiť dvojitú dávku). Ak sa stáva často, že dávku vynecháte – dokonca sa pritom cítite lepšie - hladina lieku v krvi môže klesnúť a môže zapríčiniť opätovné vzplanutie RA.
 
Chyba 6: Podliehanie depresii
 
Život s RA nie je ľahký. Môže to byť bolestivé a nepredvídateľné a môže byť ťažké robiť veci, ktoré má človek rád a tešia ho. Je pochopiteľné, že občas ste smutní, ale nesmiete poliehať depresii tak, aby sa stala súčasťou vášho ochorenia. Požiadajte vášho lekára, aby vás odkázal na odborníka na duševné zdravie, ktorý pracuje s ľuďmi trpiacimi chronickými ochoreniami. Konzultácia vám môže pomôcť nájsť prostriedky na zvládnutie problémov s RA. Môže pomôcť aj členstvo v skupine, ako ponúka Nadácia pre artritídu. Ak pocity depresie pretrvávajú, informujte o tom svojho lekára. Niektorým ľudom s reumatoidnou artritídou pomáhajú antidepresíva. Jednoducho podliehanie depresii vás môže pripraviť o radosť zo života a môže spôsobiť sťaženie priebehu ochorenia a liečby.

Odporučte tento článok svojim známym

Články

Vaša reklama

Môže byť uverejnený aj članok.

© Copyright 2012 - 2013 - všetky práva vyhradené. Publikovanie alebo šírenie obsahu je zakázané bez predchádzajúceho písomného súhlasu - HealthCare